Strona główna Kultura „Mirandolina” Teatr Polski we Wrocławiu

„Mirandolina” Teatr Polski we Wrocławiu

mirandolina premiera

Wczoraj na Scenie Kameralnej Teatru Polskiego we Wrocławiu, miała miejsce premiera spektaklu w reżyserii Bartłomieja Wyszomirskiego, która oparta jest na wybitnym dziele Petera Turriniego pod tytułem: „Mirandolina”.

Akcja Mirandoliny toczy się we Florencji w gospodzie głównej bohaterki. Do pięknej oberżystki zaleca się dwóch arystokratów, którzy są jej gośćmi – Markiz di Forlipopoli oraz Hrabia d’Albafiorita. Gospodyni pozostaje jednak niedostępna, gdyż zna prawdziwe zamiary amantów i ceni sobie niezależność. Jest ona miła, uprzejma lekko kokietująca, a wszystko po to aby utrzymać swoją gospodę i w końcu spłacić dług. Jednak opryskliwe zachowanie trzeciego gościa, który gardzi kobietami, skłania ją do zmiany swej taktyki. Dla ubarwienia charakterów Turrini wprowadził parę prowincjonalnych aktorek, które za namową czarnego charakteru Fabrizio pragną uwieść arystokratów.

mirandolina premiera
fot. Wiktoria Matyja

Sama treść Mirandoliny jest dość błaha, ale nie ona przecież sprawia, że z przyjemnością i zainteresowaniem widz ogląda tę sztukę. Reżyser w ciekawy sposób unowocześnił tę XVIII wieczną historię poprzez odpowiednią charakteryzację bohaterów, jak i wystrój sceny. Spektakl rozpoczyna się od tajemniczej gry na pianinie, która nagle jest przełamana rockową piosenką. Na scenie pojawiają się aktorzy w nowoczesnej, krzykliwej stylizacji, którzy jednocześnie posługują się starodawnym językiem. Cały spektakl był wypełniony kontrastem i humorem. Zabawne sytuacje wynikające z posunięć Mirandoliny pozbawionej wszelkiej naiwności sprawiają, że widz jest prawie od początku po jej stronie, popiera jej postępowanie, cieszy się z porażek zadufanych w sobie arystokratów i bawi się razem z Mirandoliną ich nieudanymi intrygami.

Reżyser poruszył bardzo modny i aktualny problem, jakim jest dyskryminacja kobiet. W spektaklu pokazano jak przedmiotowo mężczyźni traktują kobiety widząc w nich jedynie obiekt seksualny. Brak zrozumienia i docenienia ze strony mężczyzn został tu świetnie zaprezentowany. Mirandolina udowadnia bohaterom, że jest inteligentna i ma prawo do równorzędnego traktowania, gdyż swoją pozycję zawdzięcza ciężkiej pracy i wyrzeczeniom. Markiz di Forlipopoli i Hrabia d’Albafiorita przekonują się, że Mirandolina nie jest naiwna, nie potrzebuje ona protekcji i cudzych pieniędzy, natomiast Cavaliere Rippafratta mimo swojej nienawiści do kobiet pojął, że jedynie ta może dać mu zrozumienie i ciepło.

Spektakl można obejrzeć na deskach Sceny Kameralnej Teatru Polskiego w dniach – 05.04.2017, 06.04.2017, 12.04.2017, 13.04.2017.

OBSADA

Dejanira IWONA KUCHARZAK-DZIUDA

Mirandolina ALDONA STRUZIK

Ortensia IWONA STANKIEWICZ

Fabrizio MICHAŁ CHOROSIŃSKI

Traspiro ANDRZEJ OLEJNIK (gościnnie)/RAFAŁ KRONENBERGER

Marchese d’Albafiorita CEZARY ŁUKASZEWICZ

Cavaliere Rippafratta CEZARY MORAWSKI

Baron de Ciccio MARCIN ROGOZIŃSKI (gościnnie)

  • Teatr Polski we Wrocławiu

    Teatr powstał w roku 1949 jako Państwowy Dolnośląski Teatr we Wrocławiu. Od roku 1969 do d…
Pokaż więcej podobnych wiadomości
Pokaż więcej w Kultura

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przeczytaj również

Wrocławska agencja LTB wprowadza 4-dniowy tydzień pracy

W USA, Wielkiej Brytanii, Francji, Finlandii czy Hiszpanii przeprowadzane były na szeroką …