Strona główna Aktualności Testujemy trasę tramwajową przez Popowice!

Testujemy trasę tramwajową przez Popowice!

tramwaj

To jedna z największych inwestycji tramwajowych Wrocławia w historii. Zrealizowana dzięki wsparciu Unii Europejskiej. Koszt inwestycji to ponad 227 milionów złotych. Niebieskie tramwaje będą mknęły od maja także przez Szczepin i Popowice. Może kiedyś powstanie o nich piosenka, jak ta Marii Koterbskiej o tramwajach jadących przez Sępolno, Zalesie i Krzyki.

Na trasie przez Popowice przeprowadzone już zostały już pierwsze techniczne testy na moście Dmowskiego oraz całej trasie. Podczas nich sprawdzane były szyny, przystanki, rozjazdy, sieć trakcyjna, a także praca stacji prostownikowych zasilających tę trasę. Wypadły bardzo dobrze – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Trasa tramwajowa przez Popowice to wielka inwestycja komunikacyjna na zachodzie Wrocławia pozwalająca nie tylko jeszcze lepiej skomunikować rozbudowujące się osiedla mieszkaniowe w tej części miasta, ale również odciążyć ulicę Legnicką. Nowa linia umożliwi m.in. wykonanie remontu torowisk na ul. Legnickiej, która dziś jest maksymalnie obciążona tramwajami.

Tramwaj przez Popowice może jeździć po 4 km toru podwójnego. Zamontowano 18 sztuk rozjazdów. Mamy ułożonych ponad 2 km zielonego torowiska (11 200 m kwadratowych rozchodnika) – tak więc tramwaj jeździ też po zielonym dywanie m.in. na ul. Starogroblowej czy Popowickiej. W ramach zadania powstały nowe przystanki tramwajowe i autobusowe. Inne autobusowe zostały przebudowane. W sumie prace prowadzone były na 25 przystankach – wylicza prezydent Jacek Sutryk.

Na nowym torowisku zostało usytuowanych 9 par przystanków tramwajowych. Nowe linie tramwajowe będą zatrzymywać się na przystankach: Wejherowska (Hala Orbita), Port Popowice, Białowieska, Park Popowicki, Wrocław Popowice (17. południk), Długa (ogrody działkowe), Wrocław Szczepin, Michalczyka i Kępa Mieszczańska. Na tej nowej trasie dwa przystanki zostały usytuowane tak, by ułatwić skomunikowanie z koleją w ramach przystanków – Wrocław Popowice (17. południk) i Wrocław Szczepin.

To nowa jakość w dostępności do transportu zbiorowego – prawie 15 000 mieszkańców będzie miało dostęp do nowych przystanków w czasie dojścia do 7,5 minut. Dzięki dwóm liniom tramwajowym mieszkańcy Popowic w szczycie co 6 minut będą mieli komfortowy, niezawodny i neutralny dla środowiska środek transportu, który pojedzie po m.in. zielonym torowisku.
Przez Popowice w maju nowym torowiskiem pojadą dwie linie tramwajowe. Pierwsza to linia tramwajowa 19 łącząca Kozanów z placem Grunwaldzkim i dalej z Halą Stulecia. Linia ta pojedzie tą samą trasą, co obecny autobus C, a nawet jeszcze dalej. Jej zaletą będzie to, że zapewni bezpośrednie i niezawodne połączenie Kozanowa z placem Grunwaldzkim. Tramwaj na trasie o długości 11,5 km stawać będzie na 24 parach przystanków.

Druga linia w części przebiegu pokrywa się z istniejącą na razie linią 32, która z Kozanowa, zamiast jechać ulicą Legnicką, pojedzie ulicą Popowicką i dalej przez przebudowane mosty Pomorskie do centrum miasta, przez Dworzec Główny i dalej na Gaj. Przy okazji – dla uporządkowania numeracji naszych wrocławskich linii, wraz ze zmianą trasy 32, zmieni jej numer na 18. To dłuższa trasa, o długości 13,5 km, zatrzymująca się na 34 parach przystanków.

Budowa linii tramwajowej przez Popowice to nie tylko ważne skomunikowanie osiedli, ale wspomniana już alternatywa dla ul. Legnickiej. W tym celu podczas tego zadania wybudowano torowisko tramwajowe i łuki na skrzyżowaniu ul. Lotniczej i Milenijnej. Pozwala ono skręcić tramwajom w kierunku Leśnicy, a jak i pojechać w stronę ul. Milenijnej i dalej Popowickiej od ul. Lotniczej – komentuje Michał Kulicki, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.

Koszt inwestycji to ponad 227 milionów złotych. Z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej to blisko 82 miliony. Reszta środków pochodzi z budżetu miasta, jak i MPWiK. Blisko 12 milionów złotych dołożyli do inwestycji deweloperzy.

Tramwaj na Popowice to część projektu Zintegrowany System Transportu Szynowego w Aglomeracji i we Wrocławiu – Etap IIIA, na który podpisano umowę o dofinansowanie w grudniu 2017, którego całkowita wartość to ponad 283 mln zł, a dofinasowanie UE na poziomie ok. 114 mln zł.

Pokaż więcej podobnych wiadomości
Pokaż więcej w Aktualności

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przeczytaj również

Nowy Taras Widokowy w Sky Tower: spektakularne przeżycia w sercu Wrocławia

Multimedialne windy, wyjątkowe animacje 3D, punkt barowo-kawiarniany oraz spektakularne wi…