Strona główna Architektura i miejsca Mosty we Wrocławiu – 10 najważniejszych przepraw [MAPY]

Mosty we Wrocławiu – 10 najważniejszych przepraw [MAPY]

Dokładna liczba mostów we Wrocławiu jest trudna do sprecyzowania. W zależności od źródeł waha się bowiem od około 100 do ponad 300, co zdają się potwierdzać przedwojenne dokumenty. Zgodnie ze spisem Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta, Wrocław posiada 101 mostów i 33 kładki, nie bez kozery znany jest więc jako Miasto Stu Mostów. Liczba ta sytuuje stolicę Dolnego Śląska na pierwszym miejscu w Polsce i w pierwszej dziesiątce w Europie. Prezentujemy dziesięć najpiękniejszych i najbardziej okazałych mostów Wrocławia. 

1. Most Tumski

Most Tumski to dwuprzęsłowa, nitowana konstrukcja łącząca Ostrów Tumski, czyli najstarszą część miasta, z Wyspą Piasek. Przy wejściu na most znajdują się figury świętej Jadwigi, patronki Śląska, oraz świętego Jana Chrzciciela, patrona archidiecezji i katedry wrocławskiej.

Most Tumski wybudowany został w 1889 roku, zastępując stawiane w tym miejscu mosty drewniane. Do roku 1945 znany był jako Dombrücke, czyli most Katedralny. W 1976 roku został wpisany do rejestru zabytków.

Most Tumski nazywany bywa również Mostem Zakochanych, co ma związek ze zwyczajem wieszania na nim kłódek symbolizujących miłość mieszkańców Wrocławia oraz odwiedzających miasto par.

W 2019 roku most został poddany gruntownemu remontowi, w wyniku którego otrzymał nowy, ciemnozielony kolor. Wszystkie kłódki o łącznej wadze kilkunastu ton zostały usunięte, a władze miasta wprowadziły zakaz ich ponownego przypinania ze względu na nadmierne obciążenie dla konstrukcji mostu

2. Most Piaskowy

Most Piaskowy to jednoprzęsłowa nitowana żelazna konstrukcja zaprojektowana przez Ernsta Ubera. Wybudowany został w 1861 roku nad południową odnogą Odry w miejscu, gdzie od wczesnego średniowiecza stawiano drewniane przeprawy prowadzące z centrum miasta na północ i na Ostrów Tumski.

Most Piaskowy jest najstarszym żelaznym mostem zachowanym we Wrocławiu. Podczas oblężenia miasta w roku 1945 został całkowicie zaminowany i w efekcie wysadzony w powietrze podczas manewrów wojskowych. Podczas remontów przeprowadzonych w ciągu pięćdziesięciu lat od ukończenia wojny dziewiętnastowieczna konstrukcja uległa niemal całkowitej wymianie. Zachowano wyłącznie główne dźwigary z zabytkowym układem kratownic oraz licowania. Od 1976 roku Most Piaskowy znajduje się w rejestrze zabytków.

3. Mosty Młyńskie 

Mosty Młyńskie to zespół dwóch mostów – Południowego i Północnego – przerzuconych nad Odrą Północną i Kanałem Młyna Maria, które łączą Wyspę Młyńską z Wyspą Piasek oraz prawym brzegiem rzeki.

Posiadają stalową, nitowaną konstrukcję wykonaną z parabolicznych łuków kratownic systemu Schwedlera.

Mosty Młyńskie zostały wybudowane w 1885 roku, zastępując znajdujące się w tym miejscu mosty drewniane. Do 1945 roku znane były pod nazwą Gneisenau  Brücke.

W wyniku prowadzonych w mieście działań wojennych mosty doznały licznych zniszczeń. Ich remont przeprowadzono dopiero w latach 50. 

4. Most Grunwaldzki

Most Grunwaldzki postał w latach 1908-1910 według projektu Richarda Plüddemanna. Przy jego budowie wykorzystana została nowa technologia polegająca na podczepieniu przęsła na murowanych, ustawionych na brzegach rzeki pylonach za pomocą stalowych taśm. Most nosił pierwotnie nazwę Kaiserbrücke, czyli most Cesarski. W jego otwarciu wziął udział ówczesny władca Niemiec, cesarz Wilhelm II. Po I wojnie światowej most przemianowano na Freiheitsbrücke, czyli most Wolności, jednak po kilku latach powrócono do poprzedniej nazwy. W wyniku działań wojennych prowadzonych we Wrocławiu wiosną 1945 roku most został poważnie uszkodzony. Usunięte zostały również wieńczące pylony wieżyczki, gdyż stanowiły utrudnienie dla ruchu samolotów, jakie miały startować i lądować w budowanym na znajdującym się w pobliżu Placu Grunwaldzkim.

W powojennej Polsce Most Grunwaldzki stał się areną istotnych dla historii kraju wydarzeń – to właśnie tutaj w latach 80. doszło do starć protestujących przeciwko władzy komunistycznej wrocławian z oddziałami milicji. 

5. Most Zwierzyniecki 

Most Zwierzyniecki to przeprawa nad Starą Odrą, łącząca centrum miasta z takimi osiedlami, jak Dąbie, Biskupin, Bartoszowice oraz Sępolno. Zbudowany został w latach 1895-1897 według projektu Karla Klimma, pod nadzorem miejskiego architekta Richarda Plüddemanna. Ma formę stalowej jednoprzęsłowej konstrukcji kratownicowej opartej na granitowych przyczółkach, którą uzupełniają cztery secesyjne obeliski, podświetlane po zmroku przez będące częścią mostu stylowe latarnie. Most został zaminowany w 1945 roku przez spodziewających się ataku ze wschodu Niemców. Nadejście Armii Czerwonej z południa miasta sprawiło, że most ocalał i dziś trudno wyobrazić sobie Wrocław bez jego żółtej, metalowej konstrukcji i zdobionych kamiennych pylonów. 

6. Mosty Uniwersyteckie 

Mosty Uniwersyteckie to zespół dwóch mostów – Północnego i Południowego – łączący ulicę Grodzką na wysokości głównego gmachu Uniwersytetu Wrocławskiego ze zbiegiem ulic Strażniczej, Cybulskiego i Drobnera. Zostały zbudowane zgodnie z projektem Alexandra Kaumanna w latach 1867-1869, w miejscu istniejących w tym miejscu od średniowiecza przepraw drewnianych. Mosty zostały przebudowane w latach 1933-1934, wtedy też uzyskały obecny kształt. Na skwerku usytuowanym między dwoma mostami stoi Powodzianka – rzeźba symbolizująca wrocławian broniących rodzinnego miasta przed wielką falą w trakcie powodzi w lipcu 1997 roku.

7. Mosty Trzebnickie 

Mosty Trzebnickie to zespół dwóch mostów przerzuconych przez Starą Odrę, Kanał Różanka oraz Kanał Miejski. Łączą one Kleczków z Różanką i Karłowicami, są również częścią trasy na Trzebnicę. Most Trzebnicki Południowy, stalowa konstrukcja opata na betonowych przyczółkach obłożonych granitem, został wybudowany w 1905 roku, z kolei Most Trzebnicki Północny wzniesiono w roku 1916.

Od strony północnej przy mostach ustawiono jeden z trzech ocalałych wrocławskich kamieni granicznych, zaprojektowany w 1900 roku przez Karla Klimma. Na znajdującej się w pobliżu wysepce znajduje się z kolei krzyż dziękczynny, na którym zaznaczono poziom wody na Odrze w trakcie powodzi tysiąclecia, 12 i 13 lipca 1997 roku.

8. Most Oławski

Most Oławski to przerzucona nad rzeką Oławą przeprawa o konstrukcji w postaci kamiennych sklepień, łączącą ulicę Walońską z ulicą Na Grobli. Zbudowany został w 1883 roku według projektu Alexandra Kaumanna, zastępując kładkę wykorzystywaną do przeganiania krów na pastwiska.

 

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Post udostępniony przez Tomasz Mielczarek (@tomaszm71)

Most wykonano z piaskowca, granitu i betonu. Ozdobiono go żelaznymi lampami oraz rzeźbionymi ozdobnymi motywami. Przed II wojną światową przez Most Oławski przebiegała linia tramwajowa. Dziś konstrukcja ta uznawana jest za jedną z najpiękniejszych przepraw we Wrocławiu

9. Most Milenijny 

Most Milenijny jest częścią śródmiejskiej obwodnicy Wrocławia. Łączy osiedla Popowice oraz Osobowice.

Wybudowany został w latach 2002-2004 roku według projektu Piotra Waneckiego i Marka Jagiełły. Most Milenijny to oryginalna konstrukcja wantowa, opierająca się na dwóch pylonach w kształcie litery H. 

10. Most Rędziński 

Most Rędziński to przeprawa przebiegająca przez Odrę oraz całą Wyspę Rędzińską, stanowiąca fragment Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Jego budowa trwała pięć lat i zakończyła się w sierpniu 2011 roku.

Głównym konstruktorem mostu był profesor Jan Biliszczuk z Politechniki Wrocławskiej. Most Rędziński jest rekordzistą w wielu dziedzinach – ma 1742 metry długości, co czyni go najdłuższym mostem w Polsce, równocześnie posiada także najdłuższy wśród polskich mostów pylon o wysokości 122 metrów, a jego powierzchnia licząca 70 000 metrów kwadratowych sprawia, że jest największym mostem żelbetowym na świecie. 

Pokaż więcej podobnych wiadomości
Pokaż więcej w Architektura i miejsca

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przeczytaj również

Usuwanie brodawek metodą SWIFT – nowoczesne podejście do dermatologicznych problemów

W świecie nowoczesnej medycyny, technologie rozwijają się w zaskakującym tempie, oferując …