Strona główna Aktualności Na Jagodno dojedziemy szybciej i wygodniej

Na Jagodno dojedziemy szybciej i wygodniej

Na Jagodno komunikacja miejska pojedzie wydzielonym pasem! Podpisaliśmy umowę z wykonawcą na budowę wydzielonej trasy od ul. Bardzkiej, przez ul. Buforową do nowej pętli planowanej przy ul. Kajdasza. 

– To kolejna wielka inwestycja komunikacyjna Wrocławia. Pozwoli jak najszybciej poprawić układ komunikacyjny Jagodna i przyspieszyć dojazd do centrum. Wybudujemy korytarz, którym będą mogły poruszać się autobusy, a docelowo chcemy, aby mógł tamtędy pojechać również tramwaj. Inwestycja jest współfinansowana z Polskiego Ładu. Jej koszt to 42 679 770 zł. Dofinansowanie to 40 545 781,50 zł. – mówi prezydent Jacek Sutryk.

– 1,2 mld zł – tyle Wrocław wyda na 18 inwestycji, które w tym roku zostaną oddane mieszkańcom. W tym roku wrocławianie pojadą nową trasą tramwajową przez Popowice oraz trasą tramwajowo-autobusową na Nowy Dwór. Obie te inwestycje to koszt około 650 mln zł. Łącznie to ponad 10 kilometrów tras na zachodzie Wrocławia. A tu na południu dziś podpisujemy umowę na budowę trasy na południe. Dzięki niej już w kilkanaście minut mieszkańcy Jagodna dotrą do ścisłego centrum Wrocławia. Trasa będzie miała ok. 2,7 kilometra długości. Po drodze będziemy mieli 5 par przystanków. Powstaną na wysokości cmentarza przy ul. Bardzkiej, ul. Terenowej, ul. Konduktorskiej, ul. Malinowskiego/Lutosławskiego, ul. Kopycińskiego. Nowy przystanek wybudujemy także za ul. Świeradowską w kierunku Jagodna. Pętla powstanie przy ul. Kajdasza. Obok wybudujemy park and ride dla 57 aut ( 3 miejsca dla osób z niepełnosprawnościami) oraz zadaszony parking dla rowerów.

Rozmowy z PKP

Jednocześnie trwają rozmowy z PKP w sprawie przecięcia linii kolejowej i przyszłej trasy tramwajowej.

–Nie bez powodu ta inwestycja jest częścią Wrocławskiego Programu Tramwajowego – obok planowanych tramwajów na Maślice,  Swojczyce czy tu na południu Wrocławia od Świeradowskiej do szpitala na Borowskiej. Cały czas liczymy, że tą wydzieloną trasą na Jagodno pojadą tramwaje. Obecne prawo nie pozwala na krzyżowanie czynnej linii kolejowej z tramwajową – mówi Monika Kozłowska- Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miasta. – Rozmawiamy z PKP PLK nad możliwym rozwiązaniem. Projektant PKP zaproponował przełożenie linii kolejowej 285 na poziom +1, czyli na wiadukt, w korytarz obecnej obwodnicy kolejowej. Takie rozwiązanie w przyszłości daje szanse miastu na rozwój systemu tramwajowego w kierunku południowych osiedli na Jagodno czy Ołtaszyn. Nie możemy jednak czekać z budową kilka lat na decyzje PKP PLK albo na zmianę prawa. W ciągu najbliższych lat w odległości 500 metrów od planowanej trasy mieszkać będzie 20.000 osób. Dlatego sprawna, szybka i wydzielona z ruchu samochodowego jest priorytetem– dodaje.

Przygotowane pod tramwaj

Trasa będzie przebiegać pozostawioną rezerwą terenową na tę inwestycję. Wykorzystany zostanie przejazd pod wiaduktem kolejowym, który został przebudowany i przystosowany do takiej obsługi komunikacyjnej podczas prac prowadzonych wcześniej przy przebudowie ulicy Buforowej.

W ramach zadania wykonawca na dwóch skrzyżowaniach doda również relacje skrętne dla kierowców, wybuduje odwodnienie nowej trasy autobusowej oraz oświetlenie. Przygotuje nowe nasadzenia zieleni.Inwestycja ma już projekt budowlany. Geometrycznie jest przystosowana do ułożenia w przeszłości w śladzie torowiska tramwajowego. 

– Tak więc mamy zachowane rezerwy na słupy i kable trakcyjne, łuki trasy są odpowiednio dostosowane również do łuków torowiska, perony przystankowe będą spełniać normy zarówno dla autobusów, jak i tramwajów, podbudowa pod buspas będzie już częściowo betonowa przygotowana pod obciążenia tramwajami. W ramach zadania wykonawca najpierw musi przygotować projekty wykonawcze, a następnie będzie mógł przystąpić do prac budowlanych. Zadanie powinno zostać zrealizowane w 24 miesiące – mówi Łukasz Cwojdziński, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji nadzorujących prace.

W pobliżu powstanie szkoła, przedszkole i nowa droga

To nie koniec inwestycji w tej okolicy. Za kilka miesięcy oddana do użytku zostanie nowa jezdnia, drogi rowerowe, chodniki na ul. Lutosławskiego oraz Asfaltowej, a także zespół szkolno-przedszkolny za ponad 50 milionów złotych – finansowany z budżetu miasta.

–Za 3 miesiące pojawią się tu na Buforowej koparki, po dwóch latach od tego momentu trasa będzie gotowa. A przecież to nie koniec inwestycji w tym rejonie. Tu obok była polna droga chyba przez przekorę dostała nazwę kilkadziesiąt lat temu ul. Asfaltowej. Teraz już nie tylko Asfaltowa jest pokryta asfaltem, ale pojawią się i na niej przystanki komunikacji miejskiej, a od września pójdą do szkoły dzieci, bo powstaje przy niej jedna z największych i najnowocześniejszych szkół Wrocławia. Dlatego nie mogliśmy czekać z tą inwestycją aż kolej zgodzi się na puszczenie tym korytarzem tramwaju. Budujemy trasę pod autobusy, ale zbudowaną tak, by szybko ja przekształcić w trasę tramwajową, gdy pojawi się na to szansa – kończy prezydent Sutryk.

Pokaż więcej podobnych wiadomości
Pokaż więcej w Aktualności

1 komentarz

  1. Asia

    24 kwietnia 2023 at 15:44

    Jagodno potrzebuje infrastruktury usługowo handlowej, która pozwoli mieszkańcom nie wjeżdżać do Wrocławia bo ich potrzeby będą zaspokojone na miejscu. Mieszka tam masa ludzi, osiedla zamiast tak jak na Ołtaszynie mieć na parterach lokale na sklepy, usługi to mają w większości mieszkania. Jedna Żabka i jakiś fryzjer nie wystarczą. Brakuje dużej siłowni z parkingiem, dużych sklepów. Nawet jakby ulokowane były na Żernikach Wr za rondem Iwiny. Zamiast jechać w miasto mieszkańcy mogliby blisko i wygodnie załatwić wszystkie sprawy.
    Ani Lidl ani Biedronka przy Sarniej nie są w stanie sprostać zapotrzebowaniu zakupowemu. Miasto mogłoby się dogadać z Siechnicami aby na terenach obok wybudować taką galerię.
    Rondo Iwiny i „pętla” to koszmar. Autobusy sie nie mieszczą a można było zbudować pętlę przy trasie przy rondzie Iwiny (która niedawno została zakończona). Z parkingiem Park and ride i tam mieszkańcy jadący do pracy czy szkoły do Wrocławia mogliby sie przesiadać w autobus a nie korkować wjazd na Buforowej i Ołtaszynie.
    Brak siłowni też jest problemem, sa małe prywatne z trenerem personalnym, mieszkańcy w takiej liczbie bardzo potrzebują takiej siłowni. Nic tu nie ma. Jesteśmy zamknięci korkami z każdej strony.
    To wymaga jak najszybszych zmian!!!! Droga rozwiąże tylko w części problem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przeczytaj również

Śmiertelny wypadek na Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Zginął 38 – letni motocyklista

Trwa wyjaśnianie okoliczności śmiertelnego wypadku, do którego doszło wczoraj, 7 maja, na …