Strona główna Biznes Światowe Dni Wartości we Wrocławiu

Światowe Dni Wartości we Wrocławiu

Pracownicy sektora nowoczesnych usług biznesowych i przedstawiciele władz miejskich Wrocławia wyszli na ulice zamanifestować wspólne wartości

Wrocław, 20 października 2022 r.: W Światowym Dniu Wartości pracownicy sektora nowoczesnych usług biznesowych oraz przedstawiciele władz miejskich wyszli razem na ulice miast, aby zamanifestować wspólne wartości. We Wrocławiu w obchodach zorganizowanych w Business Garden udział wziął m.in. Wiceprezydent Jakub Mazur. ABSL od lat zwraca uwagę, że budowanie innowacyjnej, konkurencyjnej i atrakcyjnej dla inwestorów gospodarki wymaga poszanowania dla różnorodności w wielu wymiarach w tym m. in. wieku, płci, doświadczenia czy też kapitału kulturowego.

Sektor nowoczesnych usług biznesowych zatrudnia w Polsce ponad 400 tys. osób i jest jednym z najbardziej różnorodnych pod względem pracowników. 93 proc. działających w Polsce centrów usług dla biznesu zatrudnia obcokrajowców. W sektorze pracują przedstawiciele pięciu pokoleń, a udział kobiet w ogólnym zatrudnieniu wynosi 53 proc. Umiejętność świadomego zarządzania różnorodnością, włączająca kultura organizacyjna i miejsca pracy, tworzone z myślą o poszanowaniu indywidualnych różnic są niezbędne do utrzymania przewagi konkurencyjnej na międzynarodowym rynku i pozyskiwania zagranicznych inwestorów.

Agnieszka Orłowska, Wiceprezes ABSL ds. ESG, Dyrektor Zarządzająca Olympus Business Services we Wrocławiu podkreśla: – Różnorodność jest wielką siłą i wyróżnikiem sektora usług biznesowych w Polsce na tle innych branż gospodarki. Warto pamiętać, że różnorodność rodzi różnicę zdań i przybliża odmienne perspektywy, a każda firma tego potrzebuje.  By czerpać korzyści z różnorodności zespołu nie wystarczy być na nią otwartym, ale należy również być gotowym do podjęcia związanego z tym ryzyka. I to właśnie ta gotowość do podejmowania ryzyka jest dla przedsiębiorstwa szansą na osiągnięcie sukcesu.

Wzrost znaczenia wielokulturowości

Wielokulturowość jest cechą charakterystyczną sektora usług biznesowych w Polsce. Pracownicy z zagranicy stanowią blisko 14 proc. wszystkich zatrudnionych. Pochodzą z 50 państw i świadczą usługi łącznie w 36 językach, przy czym średnio w jednym centrum używa się siedmiu języków. Istotnym czynnikiem budującym różnorodność jest również struktura wieku. Największą grupę (46 proc.) stanowią osoby w wieku 27-34 lata.

Sektor jest również zróżnicowany pod względem płci. Ponad połowa wszystkich pracowników to kobiety. W przypadku stanowisk kierowniczych na poziomie lidera zespołu udział kobiet wynosi 46 proc, a w przypadku kierownictwa wyższego szczebla – 39 proc. Poziomy te są znacznie wyższe niż w innych obszarach polskiej gospodarki i utrzymują się na stałym poziomie w ciągu ostatnich trzech lat.

Komunikacja kluczowym nośnikiem wartości

ABSL w swojej Deklaracji różnorodności i włączania uznaje dbanie o pełen szacunku, włączający język, który nikogo nie dyskryminuje, za jeden z kluczowych aspektów inkluzywnej kultury organizacyjnej. Pracodawcy oraz organizacje zrzeszone w Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych deklarują, że we wszystkich swoich działaniach kierują się zasadą równego traktowania w miejscu pracy, bez względu na narodowość, niepełnosprawność, orientację seksualną, płeć, pochodzenie etniczne, przekonania polityczne, rasę, religię, tożsamość płciową, wiek, wyznanie, formę zatrudnienia, a także inne przesłanki narażające na zachowania wykluczające.

Profesor Adam Bodnar, który brał udział w debacie o inkluzywnym języku zorganizowanej w ramach Światowego Dnia Wartości, powiedział: – Heinrich Boell powiedział, że język może być ostoją wolności, ale może on także stać się najstraszniejszym wyrazem człowieczeństwa. Dlatego tak ważna jest dbałość o język, którego używamy na co dzień – aby nie wykluczał, szanował odmienność i był spoiwem cementującym wspólnoty ludzkie.

Różnorodność budująca biznes

Z ankiet zrealizowanych na potrzeby rocznego raportu ABSL wynika, że blisko 80 proc. firm uwzględnia różnorodność i inkluzywność w swojej strategii biznesowej. Jednocześnie z prowadzonych przez ABSL analiz wynika, że jakość życia – zarówno dobrostan pracowników jak i otoczenie, odgrywają rosnącą rolę przy pozyskiwaniu inwestycji. Z perspektywy inwestorów niezwykle ważna jest atrakcyjność i wizerunek miast, przekładająca się na zdolność do przyciągania pracowników z kraju i świata. We Wrocławiu w obchodach zorganizowanych w Business Garden udział wziął m.in. Wiceprezydent Jakub Mazur.

Siłą naszego miasta jest otwartość i różnorodność. Wrocław to miasto spotkań wielu kultur, ludzi różnych wyznań, narodowości, poglądów. Tolerancja, otwartość, różnorodność, równość i sprawiedliwość społeczna to słowa, za którymi powinny iść konkretne działania. Naszą ambicją jest nawiązanie szerokiej współpracy pomiędzy miastem, organizacjami pozarządowymi oraz biznesem. Wszystko po to, by osiągnąć synergię i skuteczność w podejmowanych działaniach – mówi Jakub Mazur, Wiceprezydent Wrocławia.

Wrocław jest jednym z trzech największych ośrodków usług biznesowych w Europie Środkowo-Wschodniej. W stolicy Dolnego Śląska działa obecnie 208 centrów usług, które zatrudniają 59 500 osób. W latach 2017-2022 odnotowano 8 proc. wzrost zatrudnienia co oznacza utworzenie blisko 19 000 nowych miejsc pracy w ciągu 5 lat.

Pokaż więcej podobnych wiadomości
Pokaż więcej w Biznes

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przeczytaj również

Usuwanie brodawek metodą SWIFT – nowoczesne podejście do dermatologicznych problemów

W świecie nowoczesnej medycyny, technologie rozwijają się w zaskakującym tempie, oferując …