Strona główna Architektura i miejsca Jagodno – najszybciej rozwijające się osiedle we Wrocławiu

Jagodno – najszybciej rozwijające się osiedle we Wrocławiu

Jagodno to peryferyjne osiedle w południowej części Wrocławia, graniczące na północy z Wojszycami, na wschodzie z osiedlem Brochów i wsią Iwiny, a na południu i południowym wschodzie z Żernikami Wrocławskimi oraz Lamowicami Starymi.

Historia Jagodna

Historia Jagodna sięga początków XX wieku. Osiedle to powstało jako osada będąca kolonią Brochowa i pierwotnie nosiło nazwę Lamsfeld Siedlung, zapożyczoną od sąsiednich Lamowic Starych – wsi folwarcznej znanej w tamtych czasach jako Lamsfeld. Po drugiej wojnie światowej obie osady przemianowano na Jagodno, jednak mieszkańcy wsi wymogli na władzach zmianę nazwy na nawiązującą do nazwy przedwojennej, a równocześnie odróżniającej miejscowość od kolonii. Tym sposobem Jagodno zyskało własną tożsamość, a w 1951 roku zostało włączone do administracyjnego obszaru Wrocławia, wraz z sąsiadującymi Wojszycami, Brochowem oraz Ołtaszynem. W ciągu ostatnich kilkunastu lat osiedle to intensywnie się rozbudowało i stale przyciąga zarówno nowych mieszkańców, jak i inwestorów. 

Ilu mieszkańców liczy Jagodno?

Zgodnie z obliczeniami ze stycznia 2020 roku Jagodno zamieszkiwało oficjalnie ponad 6 i pół tysiąca osób. W porównaniu z 2008 rokiem liczba mieszkańców wzrosła o 229 procent, co plasuje Jagodno na liście najszybciej rozwijających się osiedli we Wrocławiu. Warto jednak zaznaczyć, iż ilość osób zamieszkujących dany obszar obliczana jest na podstawie danych meldunkowych, co może nie oddawać rzeczywistości. Zgodnie z kalkulacjami przeprowadzonymi przez radę osiedla, liczba mieszkańców Jagodna jest nawet trzy razy większa. Wynika to z faktu, iż wiele osób wynajmuje mieszkania, zachowując meldunek w innym miejscu. Zdaniem rady osiedla niedoszacowanie jego populacji sprawia, że Jagodno jest pomijane w planowanych przez miasto inwestycjach.

Problemy współczesnego Jagodna

Jagodno niezwykle szybko się rozbudowuje, co prowadzi do wystąpienia licznych problemów, które dotyczą przede wszystkim komunikacji, niedostatecznej liczby miejsc parkingowych oraz braków w infrastrukturze, która nie nadąża za tempem rozwoju osiedla.

Utrudnienia komunikacyjne

Główną arterią łączącą Jagodno z centralnymi partiami Wrocławia jest ulica Buforowa, która była początkowo silnie zakorkowana, utrudniając mieszkańcom codzienne dojazdy na linii praca-dom. Sytuacja poprawiła się wraz z przeprowadzonym w ostatnich latach remontem, problem nie został jednak całkowicie rozwiązany. Najbliższy przystanek tramwajowy znajduje się na ulicy Bardzkiej, mieszkańcy Jagodna muszą więc dojechać do niego autobusem. Przesiadki, jak mówią członkowie zarządu osiedla, są jednak utrudnione ze względu na brak synchronizacji rozkładów jazdy oraz nadmierne zatłoczenie tramwajów. Pewnym usprawnieniem było zwiększenie liczby autobusów, które kursują obecnie średnio co 5-10 minut, stanowi to jednak kroplę w morzu potrzeb.

Brak miejsc parkingowych

Poza utrudnionym dojazdem, problemem Jagodna jest również niewystarczająca liczba miejsc parkingowych zarówno dla mieszkańców, jak i przyjezdnych. W trakcie projektowania osiedla deweloper nie przewidział ciągłego kursowania samochodów dostawczych i kurierskich, które dodatkowo ograniczają przestrzeń na jezdni. Skutkuje to zastawianiem ulic i w efekcie sprawia, że stają się one drogami jednopasmowymi. Parkowanie wzdłuż ulicy nie tylko ogranicza płynność przejazdu, lecz także ogranicza widoczność, co powoduje niebezpieczeństwo tak dla kierowców, jak i dla pieszych.

Braki infrastruktury

Wśród dodatkowych problemów mieszkańcy Jagodna wymieniają braki w standardowej infrastrukturze osiedla. Na Jagodnie brakuje szkół, przedszkoli, biblioteki, domu kultury oraz miejsc spotkań. Przez długi czas brakowało również ulic i chodników, o których powstanie rada osiedla i mieszkańcy musieli walczyć miesiącami. 

Inwestycje na Jagodnie

30 września 2022 roku Wrocławskie Inwestycje ogłosiły przetarg na budowę buspasa na Jagodno. Ma on zaczynać się na skrzyżowaniu ulicy Bardzkiej z ulicą Świeradowską i kończyć pętlą na rozbudowanej ulicy Kajdasza. Wzdłuż tej dwuipółkilometrowej trasy ma powstać pięć par przystanków, a na jej zakończeniu planowane jest wybudowanie parkingu Park&Ride oraz parkingu rowerowego. Droga autobusowa ma zostać oświetlona przy pomocy 180 latarni miejskich i być wyposażona w podpiętą do systemu ITS sygnalizację świetlną. Budowa buspasa wiąże się z przebudową skrzyżowania ulicy Buforowej z ulicą Lutosławskiego oraz z ulicą Kopycińskiego, a także likwidacją obecnie znajdujących się w tym miejscy azylów dla pieszych. Na skutek prac wyciętych ma zostać 87 drzew, projekt zakłada posadzenie w ich miejsce 54 nowych. Inwestycja ma zostać sfinansowana z Rządowego Funduszu Polski Ład, z którego miasto Wrocław otrzymało na ten cel 65 milionów złotych.

Buspas wzdłuż ulic Bardziej i Buforowej ma zastąpić obiecywany mieszkańcom Jagodna od lat tramwaj po tym, gdy okazało się, że linia tramwajowa musiałaby krzyżować się z linią kolejową. Oficjalnie miasto nie odstąpiło od projektu poprowadzenia linii tramwajowej na osiedle, brak jednak jakichkolwiek oficjalnych ustaleń w tym zakresie. Tramwaj z pewnością ułatwiłby codzienne funkcjonowanie osobom zamieszkującym lub pracującym na Jagodnie. W obrębie osiedla wciąż powstają nowe budynki, miasto i deweloperzy powinni więc zadbać o odpowiednią infrastrukturę.

Pokaż więcej podobnych wiadomości
Pokaż więcej w Architektura i miejsca

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przeczytaj również

Usuwanie brodawek metodą SWIFT – nowoczesne podejście do dermatologicznych problemów

W świecie nowoczesnej medycyny, technologie rozwijają się w zaskakującym tempie, oferując …