Kultura Co ciekawego na deskach Teatru Polskiego w drugiej połowie października? Autor: Redakcja Serwisu Data publikacji: 16 października 2022 W drugiej połowie października w Teatrze Polskim widzowie będą mieli możliwość zobaczyć takie spektakle jak „Mayday”, „Szewcy” oraz „20 najśmieszniejszych piosenek na świecie”. Komedia „Mayday” to historia londyńskiego taksówkarza bigamisty, któremu przez lata udaje się bezkolizyjnie lawirować między dwiema kochającymi go żonami. „Szewcy” to dramat Witkacego w reżyserii Stanisława Melskiego. Pod koniec miesiąca wystawiany będzie recital Mariusza Kiljana . 20, 21, 22 i 23 października Scena Kameralna „Mayday” w reż. Wojciecha Pokory Jedna z najlepszych na świecie komedii. Historia londyńskiego taksówkarza bigamisty, któremu przez lata udaje się bezkolizyjnie lawirować między dwiema kochającymi go żonami. Na skutek wypadku ulicznego jego tajemnica wychodzi na jaw, wywołując lawinę komplikacji. Bohater miota się, usiłując ukryć podwójne życie przed małżonkami, mediami i policją. Znakomity komizm sytuacji fabularnych i języka sprawia, że Mayday rozśmiesza do łez wrocławską publiczność. 28, 29 i 30 października Duża Scena im. J. Grzegorzewskiego – dramat Witkacego „Szewcy” w reż. Stanisława Melskiego Naukowa sztuka ze „śpiewkami” w trzech aktach, najważniejszy dramat Witkacego, ukończony w 1934 roku. Autor nosił Szewców w sobie przez siedem lat, bo tyle z przerwami ich pisał; na inne swoje teksty dramatyczne potrzebował dwa-trzy tygodnie. Ze względu na problematykę polityczno-społeczną oraz wizjonerstwo i pasję demaskatorską dzieło porównuje się do Wesela Stanisława Wyspiańskiego i Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego. Znalazły się w Szewcach w syntetycznym skrócie główne wątki twórczości literackiej Witkacego: zanik indywidualności, zmierzch cywilizacji i sztuki, walka płci, tajemnica istnienia, nuda metafizyczno-egzystencjalna, a wszystko podlano groteskowym sosem. Nowatorstwo formalne i zacięcie profetyczne czynią z Szewców tekst uniwersalny – aktualny w każdym momencie historii, również dzisiaj. 29 i 30 października „20 najśmieszniejszych piosenek na świecie”, recital Mariusza Kiljana w reż. Jerzego Satanowskiego Przeniesienie na wrocławską scenę recitalu Mariusza Kiljana – premiera spektaklu odbyła się latem roku 2006 w Teatrze Atelier w Sopocie. W naszym mieście przedstawienie pokazano wcześniej w ramach XXVIII Przeglądu Piosenki Aktorskiej (2007). Całość utrzymana jest w konwencji przerywanego piosenkami seansu u psychoterapeuty. Wśród autorów wykorzystanych utworów znajdują się m.in. Jacques Brel, Jonasz Kofta, Wojciech Młynarski, Agnieszka Osiecka, Elvis Presley, Jeremi Przybora i Jerzy Wasowski, Andrzej Waligórski, Władimir Wysocki czy zespół Talking Heads.
Czarny poniedziałek – Neonaziści na szlaku? Zabójstwo Ani i Roberta. Zbrodnia pod narożnikiem [CZĘŚĆ 3] Od dwóch tygodni opowiadamy o głośnej, lecz wciąż zagadkowej zbrodni pod Narożnikiem w Górach …
Najtrudniejsze było pisanie bez emocji – z Violettą Rymszewicz, autorką książki reportażowej „Ile kosztuje żona. Mroczne sekrety rynku małżeńskiego” rozmawia Olga Szelc
Festiwal Góry Literatury: Znaleźć w sobie dziecięcość. Rozmowa z prof. Michałem Rusinkiem i doktor Katarzyną Kasią
Słów kilka o Jazzie nad Odrą (26 -30.04) w rozmowie Izabelli Starzec z dyrektorem artystycznym festiwalu Piotrem Wojtasikiem